W konstrukcjach stosowanych w budynkach gospodarczych i mieszkalnych jednym z elementów wpływających na działanie systemów otwierania jest odpowiednio dobrany mechanizm równoważenia ciężaru skrzydła lub paneli. Właśnie w tym celu wykorzystywana jest sprężyna do bramy, która pełni funkcję regulującą obciążenie w trakcie podnoszenia i opuszczania konstrukcji. Jej działanie opiera się na magazynowaniu energii sprężystej i oddawaniu jej w chwili ruchu bramy, co wpływa na przebieg pracy całego systemu.
Różnorodne typy sprężyn odznaczają się odmienną budową oraz parametrami technicznymi, dlatego wyselekcjonowanie odpowiedniego modelu jest zależny od wymiarów skrzydła, jego masy a także sposobu prowadzenia.
Sprężyny do bramy garażowej są projektowane tak, aby współpracować z mechanizmami odpowiedzialnymi za otwieranie paneli albo segmentów bramy. W współzależności od rodzaju konstrukcji wykorzystuje się sprężyny skrętne lub naciągowe, które pracują w inny sposób i odróżniają się odmiennymi wymaganiami montażowymi. W bramach o większej powierzchni częściej spotyka się sprężyny skrętne montowane na wale, ponieważ umożliwiają równomierne prowadzenie całej konstrukcji. W sytuacji lżejszych systemów stosuje się zazwyczaj sprężyn naciągowych, umieszczanych równolegle do prowadnic. Właściwie każdy typ sprężyn jest dobierany z uwzględnieniem siły wymaganej do zrównoważenia ciężaru a także liczby cykli pracy, które mają ważne znaczenie dla eksploatacji.
Sprężyny do bramy segmentowej mają własne specyficzne użycie w konstrukcjach składających się z połączonych paneli poruszających się po prowadnicach. Podczas otwierania elementy bramy przesuwają się wzdłuż toru prowadzenia, dlatego sprężyny odgrywają rolę w stabilizacji ruchu i regulacji obciążenia w różnych fazach unoszenia paneli. Ich parametry są zróżnicowane, ponieważ bramy segmentowe występują w wielu wariantach technicznych, a masa paneli może w ogromnym stopniu różnić się w współzależności od materiału utworzenia i zastosowanej izolacji. Dopasowana konfiguracja mechanizmu sprężynowego ma wpływ na płynność prowadzenia paneli a także na równomierne rozłożenie sił w trakcie otwierania.
Biorąc pod uwagę różnorodność konstrukcji bram, sprężyna do bramy jest elementem wymagającym precyzyjnego implementacji do rodzaju systemu, rozmiaru skrzydła a także technologii prowadzenia. Parametry tj. średnica drutu, długość sprężyny, ilość zwojów czy kierunek pracy wpływają na funkcjonowanie całego układu podnoszenia. Sprężyny stosowane w bramach garażowych oraz segmentowych podlegają określonym obciążeniom wynikającym z intensywności użytkowania, dlatego ich dobieranie bazuje na postanowieniach konstrukcyjnych i przewidywanej liczbie cykli pracy. Dzięki temu możliwe jest implementację systemu równoważenia do wymagań dokładnie sprecyzowanej bramy a także zapewnienie stabilnego działania mechanizmu w ramach przyjętych parametrów technicznych.
Zobacz: sprężyna do bramy.